Microsoft is al enige tijd bezig met het blootleggen van misstanden die Google
naar de mening van de Windows-maker begaat. Zo werd de campagne, Scroogled
geheten, de afgelopen jaren ingezet om Google Shopping zwart te maken en was
de Gmail-dienst ook de pineut.

Microsoft waarschuwt in diverse spotjes voor het niet duidelijk tonen van wat
reclame is en wat een echt zoekresultaat. Ook waarschuwt Miscosoft
consumenten dat hun Gmail door Google wordt gelezen.

Dinsdag maakten diverse media uit uitspraken van het hoofd van Bing, genaamd
Stefan Weitz, op dat de campagne ten einde is. Nu spreekt een woordvoerder
van Microsoft dat weer tegen. “Scroogled zal doorgaan zolang Google mensen
aan het Scrooglen is”, aldus de woordvoerder.

“We weten dat Google het niet leuk vindt als de feiten naar buiten komen. Deel
twee van het consumenteneducatieprogramma liet zien dat mensen om hun
privacy geven. Meer dan 3,5 miljoen mensen bezochten Scroogled.com en bijna
115.000 mensen hebben een petitie ondertekend waarin Google gevraagd werd om
te stoppen met het lezen van hun e-mail.”

Het is niet bekend hoe succesvol de campagne werkelijk is. Volgens Weitz is
het in elk geval niet te doen om gebruikers simpelweg door middel van
onderscheidende features over te laten schakelen naar een andere
e-maildienst of zoekmachine. Microsoft wil daarom met Scroogled mensen aan
het denken zetten.

Lees meer technieuws op Hyped.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl